Saturday, November 14, 2009

Pengajaran Sejarah Secara Berkesan

Mata pelajaran sejarah merupakan mata pelajaran teras yang wajib diambil oleh semua pelajar yang menjejakkan kaki ke sekolah menengah. Antara hasrat kerajaan mewajibkan mata pelajaran ini adalah untuk menerapkan nilai-nilai pengetahuan sejarah ke dalam hati semua pelajar sekolah. Ini bagi memastikan pelajar mengetahui sejarah negara Malaysia dan menanamkan semangat bangga dan memberikan sumpah taat setia kepada negara. Dengan adanya mata pelajaran sejarah ini, hasrat kerajaan untuk mengukuhkan semangat perpaduan di kalangan masyarakat berbilang kaum dapat dicapai. Namun, mampukan mata pelajaran sejarah ini difahami oleh pelajar?dapatkah pelajar menumpukan minat kepada mata pelajaran ini? Hasil daripada kajian yang di buat oleh Jemaah Nazir Sekolah,mata pelajaran sejarah kurang di minati oleh pelajar. Hal ini kerana,pelajar beranggapan mata pelajaran ini sangat membosankan dan terlalu sukar untuk di fahami jika dibandingkan dengan mata pelajaran yang lain.Walau pun mata pelajaran ini bukanlah mata pelajaran yang sangat sukar seperti mata pelajaran matematik,fizik,dan mata pelajaran yang sekutu dengannya,tetapi pelajar ramai tidak meminati mata pelajaran ini. Sebenarnya jika di lihat daripada sudut peranan guru yang mengajar mata pelajaran itu,ia sering berkait rapat dengan cara guru menyampaikan mata pelajaran tersebut. Keberkesanan penyampaian mata pelajaran ini bergantung kepada kretiviti guru yang menyampaikannya. Ia bergantung kepada keupayaan,sikap,kemahiran dan pengetahuan guru itu sendiri berkenaan mata pelajaran yang disampaikan. Guru harus memantapkan diri dengan ilmu-ilmu sejarah bagi memastikan mata pelajaran dapat disampaikan secara berkesan dan pelajar yang mengikuti kelas sejarah ini dapat memahami mata pelajaran tersebut. Di sini beberapa cara,kaedah,strategi atau teknik yang boleh digunakan oleh guru bagi memastikan mata pelajaran ini di ajar secara berkesan dan dapat mencapai fokus pengajaran yang ingin dicapai. Perkongsian yang terdapat dalam tulisan ini,adalah satu perkongsian ilmu yang sekurang-kurangnya boleh digunakan oleh guru sejarah dan semoga usaha-usaha kita bersama dapat menjadikan sejaran itu difahami dan diminati serta mampu di sampaikan kepada pelajar dengan berkesan.

Antara perkara yang boleh digunakan ialah,

i. Perbanyakkan kaedah pengajaran semasa mengajar mata pelajaran di dalam bilik darjah -
ii. Interaksi yang baik antara guru dan pelajar
iii. Penggunaan bahan bantu mengajar yang pelbagai


Bersambung

No comments:

Post a Comment